زرشک درختچه‌ای است خاردار به ارتفاع یک تا سه متر و دارای شاخه های شکننده. چوب این درخت قهوه‌ای ، قرمز و یا زرد رنگ می‌باشد. برگهای آن بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای و گلهای آن خوشه‌ای و زرد رنگ است. میوه زرشک قرمز رنگ ، گوشتی ، بیضوی شکل و دارای طعمی ترش است.

  از اندام دارویی  آن ؛  قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه ، پوست ریشه و ساقه ، برگ و میوه آن است. 

  زرشک در نواحی شمالی ایران ، آذربایجان ، ارتفاعات البرز ، رودبار ، مازندران ، خراسان و بسیاری از نواحی ایران می روید.

مواد متشکله این میوه دارای  برگ ، چوب ، پوست اين گياه داراي بربرين است كه بسيار سمي مي باشد. مقدار اين آلكا لو ئيد در پوست گياه 7/1 ولي در چوب و برگ آن كمتر است. گل زرشك داراي آلكالوئيد ديگري بنام اوكسياكانتين و نوعي اسانس به مقدار بسيار جزئي است. در جوانه و ريشه زرشك به علاوه نوعي قند ، مواد زريني ، موسيلاژي مواد پكتيكي وجود دارد. در پوست ريشه علاوه بر او كسيا كانتين آلكالوئيد يهاي ديگري بنام 2بربامين پالماتين ، كلوم بامين وژات روزيزين وجود دارد .  

از خواص درمانی پوست زرشک می توان به ، مقوی معده ، صفرا آور ، تب بر و مسهل . اشاره کرد.

از خواص برگ آن می توان به  قابض ، ضد اسکوربوت . میوه : قابض ، مغذی و ضدعفونی کننده اشاره نمود.

ازمهمترین خواص آن خاصیت انقباض عروق به خصوص عروق رحمی است امروزه از زرشک برای معالجه ناراحتیهای کبد و امراض صفراوی و کلیوی ، علیه سنگهای ادراری استفاده می شود.

در پزشکی سنتی قسمتهای مختلف زرشک را علاوه بر مصارف فوق به عنوان تصفیه کننده خون ، مدر و در مورد تبهای عفونی ، تیفوس و رفع تشنگی توصیه شده است.
 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا